ایمان
الحمد لله رب العالمین و العاقبة للمتقین و الصلوة و السلام علی خیر خلقه محمد و آله و صحبه اجمعین، و قال الله تبارک و تعالی: یا ایها الذین امنوا آمنو بالله و رسوله و الکتاب الذی انزل من قبل و من یکفر بالله و ملائکته و رسله و الیوم الاخر فقد ضل ضلالاً بعیداً »
و قال رسول الله الایمان ان تومن بالله و ملائکته وکتبه رسله و الیوم الاخر و القدر خیره و شره
قال المنجم و الطبیب کلاهما لا تبعث الاموات، قلت: الیهما
ان صح قولکما فلست بخاسر او صح قولی فالخسار علیکما
امکان دارد که شما هنگام تلاوت قرآن چندین بار با خطاب «یا ایها الذین آمنوا» مواجه شده اید، آیا تا به حال به آن فکر کرده اید؟
ایمان خطابی است که خداوند سبحان در کلام جاویدان خود آن را ۹۰ مرتبه تکرار نموده است شاید فلسفه تکرار آن باشد که انسان همیشه به یاد داشته باشد که صاحب ایمان است و نباید فعلی انجام دهد که منافی حقیقت ایمان و مقتضای آن باشد.
بنده مومن همیشه باید به خاطر داشته باشد که ندای «یا ایها الذین آمنوا» از جانب ذات اقدس و بی مثل و مانند، به سوی این بنده و مخلوق ضعیف و ملکف آمده است در رابطه با این آیه داعی اسلام علامه قرضاوی در یکی از خطبه هایش می فرماید: این خطاب به نوبه خود در شان این امت بی نظیر است و سخن از کرامت و مقام بالا و والای او دارد، چرا که به امم سابق با چنین لطافتی خطاب نشده ، بلکه آنها به نام قبیله و… خطاب می شدند که خیلی از آیات خطاب ،و اقوال تاریخی براین ادعا گواه است مانند «یا ایها الناس، یا اهل الکتاب، یا ایها الذین اوتو العلم ،یا بنی اسرائیل، یا اهل یثرب، یا معشر الیهود، یا قریش، یا بنی عبد مناف و … اما برای اولین مرتبه، پیروان دین اسلام با این الفاظ خطاب شدند.
این خطاب یکرنگ و پر محتوا، سخن از اعتصام به یگانه حبل ایزد منان دارد و گویا که مخاطبان این ندای رحمان اعضای یک پیکرند و تنها روح آنها ایمان است چرا که ایمان در کالبد انسان بمنزله روح است بنابر این جسم بی روح و بی ایمان، جسدی بی تحرک بیش نیست.
خداوند به مومنین خطاب می کند زیرا که مؤمن می شنود، می فهمد و قدرت و توانائی اجراء کردن اوامر و اجتناب از نواهی را دارد بر عکس کافر که نمی شنود و نمی فهمد و قدرت ندارد که به اوامر عمل کند و از نواهی اجتناب نماید
در این رابطه می فرمایند: زمان سمع این آیه گوش به آواز باش چرا که آن خیری است که به آن امر کرده می شود یا شرّی است که از آن منع کرده می شود و در امر برای انسان نیک بختی و در نهی خسارت و نقصان وجود دارد (پس با انجام اوامر به سوی خیر بروید و از مبتلا شدن از خسارت از نهی اجتناب نمائید )
ثمره ایمان:
۱ـ ثمرۀ ایمان به خدا؛طلب معرفت اسماء و صفات الهی ، حب، تعظیم، اطاعت، خشیت و تقرب الی الله را به همراه دارد. چنانچه خداوند می فرماید : و اطیعوالله و رسوله ان کنتم مؤمنین» که ایمان معلق به اطاعت است و شحص مؤمن مطیع و فرمان بردار می شود.
۲ـ ثمره ایمان به ملائکه : از آنجائی که فرشتها نافرمانی و معصیت نمی کنند «لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یومرون» ایمان به آنها با عث می گردد که بنده نیز فرمان بردار و مطیع شود و نیز از آنها حیا کند چرا که کراماً کاتبین از یمین و شمال با انسان همراه هستند ( زمانی که انسان به این مخلوقات نامرئی ایمان داشته باشد از تمرد و معاصی دست می کشد و از آنها شرم می کند)
۳ـ ثمرۀایمان به کتب: وسیله ای است برای ایمان به خدا و معرفت علم،اسماء، و عده و وعید او
۴ـ ثمرۀ ایمان به رسل: وسیله معرفت تطبیق شرائع الله تعالی و بیان کیفیت ادای عبادات و باعث محبت رسول باعثه و طاعت و پیروی ازآنها است.
۵ـ ثمرۀ ایمان به قیامت: و سیله ای است بر انجام خیرات و تر ک منکرات و انسان بخاطر رغبت از آنچه که در دنیا و آخرت نزد خدا از خیر وجود دارد به سوی خیرات می رود. و به خاطر خوف از عذاب الهی و ترس از عقاب خدای سبحان از منکرات دوری می کند.
۶ـ ثمرۀایمان به قدر وسیله ای است برای ترک حزن از زوال متاع دنیا و ترک فرح از کالا های این آشفته بازار.
نبابر آنچه که گفته شد ایمان در هر رکنی از ارکان دین مثمر ثمره ای خاص می باشد مانند ایمان به خدا که باعث محبت ، تعظیم، خشیت و اطاعت خدا را در بر داشت و ثمرۀایمان به کتب و رسل، قوت ایمان به خدا و باعث معرفت شرائع و کیفیات ادای آن می شود و ثمرۀ ایمان به آخرت رغبت در خیرات و نفرت از منکرات است و ثمره ایمان به قدر سکون نفس و رضایت و طما نینة قلب می باشد.
مقتضای ایمان:
۱ـ تصدیق آنچه از جانب خدا آمده است
{فما یکذبک بعد با الدین}{الیس الله باحکم الحالمین} س التین۷ـ۸
۲ـاطاعت الله و رسول صلی الله و علیه وسلم :
(و من یطع الله و رسوله فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا) س النساء۶۹
۳ـیکسان بودن قلب و جوارح
کسی که ادعای ایمان دارد باید جوارح او نیز ارکان اسلام را اجراء کنند چرا که پیامنر اکرم صلی الله وعلیه وسلم فرمودند: ان فی الجسد مضغةً اذا صلحت صلح الجسد کله و اذا فسدت فسد الجسد کله»متفق علیه
۴ـ قیام به واجباب واجتناب از محرمات
( و ما اتاکم الرسول فخذوه و مانها کم عنه فانتهوا) س الحشر ۷
۵ـ توبه و استغفار از معاصی
( و الذین اذا فعلوا فاحشةً او طلموا انفسهم ذکروالله فاسعغفرو لذنوبهم ومن یغفر الذنوب الا الله و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون) س ال عمران۱۳۵
۶ـ امر به معروف ونهی از منکر
( و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون با المعروف وینهون عن المنکر) س توبه ۷۱
۷ـ دعوت مردم به دین خدا و جهاد صادق (یا ایها الذین امنوا هل ادلکم علی تجارة تنجیکم من عذاب الیم تومنون با الله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله با موالکم و انفسکم…..) س الصف ۱۰ـ ۱۱
۸ـ موالات با مومنین و تبری از کفار
( انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنو الذین یقیمون الصلوة ویوتون الزکاة وهم راکعون ومن یتول الله و رسوله و الذین امنوا فإن حزب الله هم الغالبون )
وعده الهی در دنیا برای مومنین
۱ـ نصرت کردن مومنان ازجانب خدا علیه دشمنان ( و کان حقاً علینا نصرالمومنین ) س الروم۴۷
۲ـ دفاع از مومنین
( ان الله یدافع عن الذین امنوا) س حج ۳۸
۳ ـ ولایت بر مومنین
( الله ولی الذین امنوا) س بقره۲۵۷
۴ـ هدایت متعلق به مومنین است
( و ان الله لهاد الذین امنوا الی صراط مستقیم ) س حج ۵۴
۵ـ عدم تسلیط کفار بر مومنین
( ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلاً) س النساء۱۴۱
۶ـتمکن و استخلاف
( و عدالله الذین امنوا منکم و عملو الصالحات لیستخلفنّهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم أمناً) س النور ۵۵
۷٫رزق طیب
(و لو أن أهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السمآء و الارض ) س اعراف ۹۶
۸ـ عزت
( و لله العزة و لرسوله و للمومنین ) س منافقون ۸
۹ـ حیات طیبة
( من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیوةطیبة) نحل ۹۷
اینها وعده هائی هستند که در دنیا شامل حال مومنین خواهند شد اما در آخرت همین قول خداوند برای مومنین کافیست که می فرمایند: ان الذین امنوا و عملوا الصا لحات کانت لهم جنات الفردوس نزلا خالدین فیها لا یبغون عنها حولا) الکهف ۱۰۷ـ۱۰۸
اما جای تأسف و تعجب است از احوال مسلمانان امروز،که با وعده های خدا مواجه نمی شونداین بدان خاطر است که بعضی از صفات و یا اکثر یت آنها از میان مومنین غایب است به همین علت، نصرت، ولایت، دفاع، هدایت، استخلاف، تمکین، عدم تسلیط کفار، رزق طیب، عزت و حیات طیبه از مسلمانان قطع شده است
اگر مسلمانان از رزائل دوری نکنند و به تقویت صفات حسنة اقدام ننمایند و خود را از تزلزل و اضمحلال و عبدیت کفار نجات ندهند این مرض به حیات اخروی آنها سرایت کرده و نارضایتی خدا را در بر دارد. بنابر این برای مسلمانان لازم است که به تقویت ایمان خود بپردازند و اوصاف مومنین واقعی را در وجود خود جاری نمایند.
والسلام علیکم و رحمةالله
منبع : توحید آنلاین
الحمد لله رب العالمین و العاقبة للمتقین و الصلوة و السلام علی خیر خلقه محمد و آله و صحبه اجمعین، و قال الله تبارک و تعالی: یا ایها الذین امنوا آمنو بالله و رسوله و الکتاب الذی انزل من قبل و من یکفر بالله و ملائکته و رسله و الیوم الاخر فقد ضل ضلالاً بعیداً »
و قال رسول الله الایمان ان تومن بالله و ملائکته وکتبه رسله و الیوم الاخر و القدر خیره و شره
قال المنجم و الطبیب کلاهما لا تبعث الاموات، قلت: الیهما
ان صح قولکما فلست بخاسر او صح قولی فالخسار علیکما
امکان دارد که شما هنگام تلاوت قرآن چندین بار با خطاب «یا ایها الذین آمنوا» مواجه شده اید، آیا تا به حال به آن فکر کرده اید؟
ایمان خطابی است که خداوند سبحان در کلام جاویدان خود آن را ۹۰ مرتبه تکرار نموده است شاید فلسفه تکرار آن باشد که انسان همیشه به یاد داشته باشد که صاحب ایمان است و نباید فعلی انجام دهد که منافی حقیقت ایمان و مقتضای آن باشد.
بنده مومن همیشه باید به خاطر داشته باشد که ندای «یا ایها الذین آمنوا» از جانب ذات اقدس و بی مثل و مانند، به سوی این بنده و مخلوق ضعیف و ملکف آمده است در رابطه با این آیه داعی اسلام علامه قرضاوی در یکی از خطبه هایش می فرماید: این خطاب به نوبه خود در شان این امت بی نظیر است و سخن از کرامت و مقام بالا و والای او دارد، چرا که به امم سابق با چنین لطافتی خطاب نشده ، بلکه آنها به نام قبیله و… خطاب می شدند که خیلی از آیات خطاب ،و اقوال تاریخی براین ادعا گواه است مانند «یا ایها الناس، یا اهل الکتاب، یا ایها الذین اوتو العلم ،یا بنی اسرائیل، یا اهل یثرب، یا معشر الیهود، یا قریش، یا بنی عبد مناف و … اما برای اولین مرتبه، پیروان دین اسلام با این الفاظ خطاب شدند.
این خطاب یکرنگ و پر محتوا، سخن از اعتصام به یگانه حبل ایزد منان دارد و گویا که مخاطبان این ندای رحمان اعضای یک پیکرند و تنها روح آنها ایمان است چرا که ایمان در کالبد انسان بمنزله روح است بنابر این جسم بی روح و بی ایمان، جسدی بی تحرک بیش نیست.
خداوند به مومنین خطاب می کند زیرا که مؤمن می شنود، می فهمد و قدرت و توانائی اجراء کردن اوامر و اجتناب از نواهی را دارد بر عکس کافر که نمی شنود و نمی فهمد و قدرت ندارد که به اوامر عمل کند و از نواهی اجتناب نماید
در این رابطه می فرمایند: زمان سمع این آیه گوش به آواز باش چرا که آن خیری است که به آن امر کرده می شود یا شرّی است که از آن منع کرده می شود و در امر برای انسان نیک بختی و در نهی خسارت و نقصان وجود دارد (پس با انجام اوامر به سوی خیر بروید و از مبتلا شدن از خسارت از نهی اجتناب نمائید )
ثمره ایمان:
۱ـ ثمرۀ ایمان به خدا؛طلب معرفت اسماء و صفات الهی ، حب، تعظیم، اطاعت، خشیت و تقرب الی الله را به همراه دارد. چنانچه خداوند می فرماید : و اطیعوالله و رسوله ان کنتم مؤمنین» که ایمان معلق به اطاعت است و شحص مؤمن مطیع و فرمان بردار می شود.
۲ـ ثمره ایمان به ملائکه : از آنجائی که فرشتها نافرمانی و معصیت نمی کنند «لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یومرون» ایمان به آنها با عث می گردد که بنده نیز فرمان بردار و مطیع شود و نیز از آنها حیا کند چرا که کراماً کاتبین از یمین و شمال با انسان همراه هستند ( زمانی که انسان به این مخلوقات نامرئی ایمان داشته باشد از تمرد و معاصی دست می کشد و از آنها شرم می کند)
۳ـ ثمرۀایمان به کتب: وسیله ای است برای ایمان به خدا و معرفت علم،اسماء، و عده و وعید او
۴ـ ثمرۀ ایمان به رسل: وسیله معرفت تطبیق شرائع الله تعالی و بیان کیفیت ادای عبادات و باعث محبت رسول باعثه و طاعت و پیروی ازآنها است.
۵ـ ثمرۀ ایمان به قیامت: و سیله ای است بر انجام خیرات و تر ک منکرات و انسان بخاطر رغبت از آنچه که در دنیا و آخرت نزد خدا از خیر وجود دارد به سوی خیرات می رود. و به خاطر خوف از عذاب الهی و ترس از عقاب خدای سبحان از منکرات دوری می کند.
۶ـ ثمرۀایمان به قدر وسیله ای است برای ترک حزن از زوال متاع دنیا و ترک فرح از کالا های این آشفته بازار.
نبابر آنچه که گفته شد ایمان در هر رکنی از ارکان دین مثمر ثمره ای خاص می باشد مانند ایمان به خدا که باعث محبت ، تعظیم، خشیت و اطاعت خدا را در بر داشت و ثمرۀایمان به کتب و رسل، قوت ایمان به خدا و باعث معرفت شرائع و کیفیات ادای آن می شود و ثمرۀ ایمان به آخرت رغبت در خیرات و نفرت از منکرات است و ثمره ایمان به قدر سکون نفس و رضایت و طما نینة قلب می باشد.
مقتضای ایمان:
۱ـ تصدیق آنچه از جانب خدا آمده است
{فما یکذبک بعد با الدین}{الیس الله باحکم الحالمین} س التین۷ـ۸
۲ـاطاعت الله و رسول صلی الله و علیه وسلم :
(و من یطع الله و رسوله فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا) س النساء۶۹
۳ـیکسان بودن قلب و جوارح
کسی که ادعای ایمان دارد باید جوارح او نیز ارکان اسلام را اجراء کنند چرا که پیامنر اکرم صلی الله وعلیه وسلم فرمودند: ان فی الجسد مضغةً اذا صلحت صلح الجسد کله و اذا فسدت فسد الجسد کله»متفق علیه
۴ـ قیام به واجباب واجتناب از محرمات
( و ما اتاکم الرسول فخذوه و مانها کم عنه فانتهوا) س الحشر ۷
۵ـ توبه و استغفار از معاصی
( و الذین اذا فعلوا فاحشةً او طلموا انفسهم ذکروالله فاسعغفرو لذنوبهم ومن یغفر الذنوب الا الله و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون) س ال عمران۱۳۵
۶ـ امر به معروف ونهی از منکر
( و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون با المعروف وینهون عن المنکر) س توبه ۷۱
۷ـ دعوت مردم به دین خدا و جهاد صادق (یا ایها الذین امنوا هل ادلکم علی تجارة تنجیکم من عذاب الیم تومنون با الله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله با موالکم و انفسکم…..) س الصف ۱۰ـ ۱۱
۸ـ موالات با مومنین و تبری از کفار
( انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنو الذین یقیمون الصلوة ویوتون الزکاة وهم راکعون ومن یتول الله و رسوله و الذین امنوا فإن حزب الله هم الغالبون )
وعده الهی در دنیا برای مومنین
۱ـ نصرت کردن مومنان ازجانب خدا علیه دشمنان ( و کان حقاً علینا نصرالمومنین ) س الروم۴۷
۲ـ دفاع از مومنین
( ان الله یدافع عن الذین امنوا) س حج ۳۸
۳ ـ ولایت بر مومنین
( الله ولی الذین امنوا) س بقره۲۵۷
۴ـ هدایت متعلق به مومنین است
( و ان الله لهاد الذین امنوا الی صراط مستقیم ) س حج ۵۴
۵ـ عدم تسلیط کفار بر مومنین
( ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلاً) س النساء۱۴۱
۶ـتمکن و استخلاف
( و عدالله الذین امنوا منکم و عملو الصالحات لیستخلفنّهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم أمناً) س النور ۵۵
۷٫رزق طیب
(و لو أن أهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السمآء و الارض ) س اعراف ۹۶
۸ـ عزت
( و لله العزة و لرسوله و للمومنین ) س منافقون ۸
۹ـ حیات طیبة
( من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیوةطیبة) نحل ۹۷
اینها وعده هائی هستند که در دنیا شامل حال مومنین خواهند شد اما در آخرت همین قول خداوند برای مومنین کافیست که می فرمایند: ان الذین امنوا و عملوا الصا لحات کانت لهم جنات الفردوس نزلا خالدین فیها لا یبغون عنها حولا) الکهف ۱۰۷ـ۱۰۸
اما جای تأسف و تعجب است از احوال مسلمانان امروز،که با وعده های خدا مواجه نمی شونداین بدان خاطر است که بعضی از صفات و یا اکثر یت آنها از میان مومنین غایب است به همین علت، نصرت، ولایت، دفاع، هدایت، استخلاف، تمکین، عدم تسلیط کفار، رزق طیب، عزت و حیات طیبه از مسلمانان قطع شده است
اگر مسلمانان از رزائل دوری نکنند و به تقویت صفات حسنة اقدام ننمایند و خود را از تزلزل و اضمحلال و عبدیت کفار نجات ندهند این مرض به حیات اخروی آنها سرایت کرده و نارضایتی خدا را در بر دارد. بنابر این برای مسلمانان لازم است که به تقویت ایمان خود بپردازند و اوصاف مومنین واقعی را در وجود خود جاری نمایند.
والسلام علیکم و رحمةالله
منبع : توحید آنلاین

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر