ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺣﺴﻴﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺪﻧﻲرحمه الله
تاﺭﻳﺦ ﺗﻮﻟﺪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭﻻﺩﺕ ﺍﻳﺸﺎﻥ ۱۹ ﺷﻮﺍﻝ ﻣﻜﺮﻡ ۱۲۹۶ ﻫ ﻖ ﺍﺳﺖ
ﻣﺤﻞ ﻭﻻﺩﺕ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﺘﻘﻪ ﺍﻟﻪ ﺩﺍﺩ ﭘﻮﺭ ﺷﻬﺮﺗﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﻴﺾ ﺁﺑﺎﺩ ﺍﺳﺖ.
ﻭ ﻧﺎﻡ ﺍﺻﻠﻲ ﻭﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺍﻭ ) ﭼﺮﺍﻍ ﻣﺤﻤﺪ ( ﻭ ﺍﺯ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﻭﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺳﻴﺪ ﺣﻴﺐ ﺍﻟﻠﻪ ﺭﺡ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﺧﺎﺹ ﻭﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻓﻀﻞ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﮔﻨﺞ ﻣﺮﺍﺩﺁﺑﺎﺩﻱ ﺍﺳﺖ .
ﻣﺤﻞ ﻭﻻﺩﺕ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﺘﻘﻪ ﺍﻟﻪ ﺩﺍﺩ ﭘﻮﺭ ﺷﻬﺮﺗﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﻴﺾ ﺁﺑﺎﺩ ﺍﺳﺖ.
ﻭ ﻧﺎﻡ ﺍﺻﻠﻲ ﻭﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺍﻭ ) ﭼﺮﺍﻍ ﻣﺤﻤﺪ ( ﻭ ﺍﺯ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﻭﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺳﻴﺪ ﺣﻴﺐ ﺍﻟﻠﻪ ﺭﺡ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﺧﺎﺹ ﻭﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻓﻀﻞ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﮔﻨﺞ ﻣﺮﺍﺩﺁﺑﺎﺩﻱ ﺍﺳﺖ .
ﺗﺤﺼﻴﻼﺕ ﺍﺑﺘﺪﺍﺋﻲ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺗﺤﺼﻴﻼﺕ ﺍﺑﺘﺪﺍﺋﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﻭﺍﻟﺪﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ، ﭘﻨﺞ ﺟﺰﺀ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺑﺎﻗﻴﻤﺎﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﮔﺮﺍﻣﻲ ﺧﻮﺩ ﻭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ.
ﻭﺩﺭﺳﻦ ۱۳ ﺳﺎﻟﮕﻲ ﺩﺭﺳﺎﻝ ۳۰۹ ﻫ ﻖ ﻭﺍرد ﺩﺍﺭﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺩﻳﻮﺑﻨﺪ، ﻭ ﻧﺰﺩ ﺳﺘﺎﺩ ﺷﻔﻴﻖﺧﻮﺩ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﺩﻳﻮﺑﻨﺪﻱ ﺭﺣﻤﺔﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﺍﺩﺭ ﺑﺰﺭﮔﺶ ﺳﻴﺪ ﺻﺪﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺻﺎﺣﺐ ﺭﺣﻤﺔﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺯﺍﻧﻮﻱ ﺗﻤﻠﺬ ﺯﺩﻧﺪ .
ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﺭﺡ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﻛﺘﺐ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﻭﺭﻩ ﻱ ﺣﺪﻳﺚﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎﻱ ﺍﺑﺘﺪﺍﺋﻲ ﻭ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺭﺍﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻴﺪ ﺩﺭﺱ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﻮﺟﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.
ﭼﻮﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺟﺬﺑﻪ ﻱﺩﻳﻨﻲ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﺍﻭ ﻫﻮﻳﺪﺍ ﺑﻮﺩ .
ﺷﻴﻮﺥ ﺣﺪﻳﺚﺍﻳﺸﺎﻥ ﻋﻼﻭﻩ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺳﺎﺗﻴﺪ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥﻛﺴﺐ ﻓﻴﺾ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺧﻠﻴﻞﺍﺣﻤﺪ ﺳﻬﺎﺭﻧﭙﻮﺭﻱ، ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﻠﻲ، ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺷﻴﺦﺣﺴﺐ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﻜﻲ، ﻭ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺳﻴﺪ ﺍﺣﻤﺪﺑﺮﺯﻧﺠﻲ ﺭﺣﻤﻬﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ .
ﻭﺩﺭﺳﻦ ۱۳ ﺳﺎﻟﮕﻲ ﺩﺭﺳﺎﻝ ۳۰۹ ﻫ ﻖ ﻭﺍرد ﺩﺍﺭﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺩﻳﻮﺑﻨﺪ، ﻭ ﻧﺰﺩ ﺳﺘﺎﺩ ﺷﻔﻴﻖﺧﻮﺩ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﺩﻳﻮﺑﻨﺪﻱ ﺭﺣﻤﺔﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﺍﺩﺭ ﺑﺰﺭﮔﺶ ﺳﻴﺪ ﺻﺪﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺻﺎﺣﺐ ﺭﺣﻤﺔﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺯﺍﻧﻮﻱ ﺗﻤﻠﺬ ﺯﺩﻧﺪ .
ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﺭﺡ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﻛﺘﺐ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﻭﺭﻩ ﻱ ﺣﺪﻳﺚﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎﻱ ﺍﺑﺘﺪﺍﺋﻲ ﻭ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺭﺍﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻴﺪ ﺩﺭﺱ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﻮﺟﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.
ﭼﻮﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺟﺬﺑﻪ ﻱﺩﻳﻨﻲ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﺍﻭ ﻫﻮﻳﺪﺍ ﺑﻮﺩ .
ﺷﻴﻮﺥ ﺣﺪﻳﺚﺍﻳﺸﺎﻥ ﻋﻼﻭﻩ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺳﺎﺗﻴﺪ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥﻛﺴﺐ ﻓﻴﺾ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺧﻠﻴﻞﺍﺣﻤﺪ ﺳﻬﺎﺭﻧﭙﻮﺭﻱ، ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﻠﻲ، ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺷﻴﺦﺣﺴﺐ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﻜﻲ، ﻭ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺳﻴﺪ ﺍﺣﻤﺪﺑﺮﺯﻧﺠﻲ ﺭﺣﻤﻬﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ .
ﻫﺠﺮﺕ
ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۱۶ ﻫ . ﻕ ﺍﺯ ﺩﺍﺭﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺩﻳﻮﺑﻨﺪ ﻓﺎﺭﻍ ﺍﻟﺘﺤﺼﻴﻞ ﺷﺪ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩﻃﺐ، ﺍﺩﺏ، ﻫﻴﺌﺖ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺼﺎﺏ ﺩﺭﺳﻲ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻌﻠﻮﻡﺩﻳﻮﺑﻨﺪ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻓﺮﺍ ﺑﮕﻴﺮﺩﻭﻟﻲ ﻋﺰﻳﻤﺖ ﻭ ﻫﺠﺮﺕ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﻛﻪﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﻭﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻣﻨﻮﺭﻩ ﻫﺠﺮﺕ ﻛﺮﺩ، ﻭﻛﺘﺐ ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺍﺩﻳﺐ ﻣﻌﻤﺮ ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﻣﻮﻻﻧﺎﺷﻴﺦ ﺁﻓﻨﺪﻱ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺠﻠﻴﻞ ﺑﺮﺍﺩﻩ )ﺭﺡ( ﺩﺭﺱ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.
ﺩﺭﺱ ﻭ ﺗﺪﺭﻳﺲﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻬﻨﮕﺎﻡ ﻫﺠﺮﺕ ﺍﺯ ﺩﻳﻮﺑﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺣﺠﺎﺯ ﺑﺎﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺸﻔﻖ ﺧﻮﺩ ﺧﺪﺍﺣﺎﻓﻈﻲ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻛﻴﺪﺍً ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﺭﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﺮﻙ ﻧﻜﻦ ، ﮔﺮﭼﻪﻳﻚ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻲ.
ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﭼﻬﺎﺭﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﻧﺒﻮﻱ ﺩﺭﻣﺪﻳﻨﻪ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﻋﻠﻲ ﺻﺎﺣﺒﻬﺎ ﺍﻟﺼﻼﻩ ﻭ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺲﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻮﺩﻧﺪ .
ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﻣﺎﻟﺘﺎ
ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﻲ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩﺍﺳﺘﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﻪﺟﺮﻡ ﺷﻮﺭﺵ ﻋﻠﻴﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﻭﻗﺖ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭﺟﺰﻳﺮﻩ ﺳﻨﮕﻼﺧﻲ ﻣﺎﻟﺘﺎ ﺩﺭ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ … ﻭ ﺍﻳﻦﺟﺮﻳﺎﻥ ﺗﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﺩﺭﺍﺯﺍ ﺍﻧﺠﺎﻣﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۱۹ ﻣﻴﻼﺩﻱ ﺍﺯ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺭﻫﺎ ﺷﺪﻧﺪ .
ﺑﻴﻌﺖ ﻭ ﺳﻠﻮﻙ
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۱۸ ﻫ . ﻕ ﻧﺎﻣﻪﻱ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﮔﻨﮕﻮﻫﻲﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﻪ ﻃﻼﺏ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻣﻨﻮﺭﻩ ﺭﺳﻴﺪ، ﺍﻭﺑﺮﺣﺴﺐ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﮔﻨﮕﻮﻫﻲ ﺣﺎﺿﺮﮔﺮﺩﻳﺪ، ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺭﺷﻴﺪﻱ ﺍﺟﺎﺯﻩﺑﻴﻌﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﮔﻨﮕﻮﻫﻲ ﺑﺎﺩﺳﺖ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺘﺎﺭ ﺧﻼﻓﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﻳﺸﺎﻥﺑﺴﺘﻪ، ﺑﺪﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻴﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺪﻧﻲ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﺤﺮﻳﻦ ﻛﻤﺎﻻﺕ ﺭﺷﻴﺪﻳﻪ ﻭ ﺍﻣﺪﺍﺩﻳﻪ ﮔﺮﺩﻳﺪ.
ﺻﺪﻭﺭ ﻓﺘﻮﺍ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﺭﺗﺶ ﺍﻧﮕﻠﻴﺲﺑ
ﺨﺶ ﻣﻬﻢ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻳﺸﺎن ﺁﻥ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩﺷﻬﺮ ﻛﺮﺍﭼﻲ ﺩﺭ ﺗﺎﻻﺭ ﺧﺎﻟﻘﺪﻳﻨﺎ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺩﻧﻴﺎﺑﺎﻗﻲ ﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺁﺯﺍﺩﻳﺨﻮﺍﻩﭼﻨﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻋﻠﺖ ﻭ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻓﺘﻮﺍﻳﻲﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺳﻴﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺪﻧﻲ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﻴﻪ ﺑﻨﺎﻡ ﺍﺭﺗﺶ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺻﺎﺩﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺁﻥﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ :
ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺶ ﺍﻧﮕﻠﻴﺲ ﻭ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻨﮕﻴﺪﻥ، ﻭ ﺗﺮﻏﻴﺐ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺷﺮﻳﻌﺖﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ .ﺍﻳﻦ ﻓﺘﻌﻮﺍﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪﺧﻮﻥ ﺩﺭ ﺭﮔﻬﺎﻳﻢ ﺍﺳﺖ ﻧﺸﺮ ﻭ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺍﻳﻦ ﻓﺘﻮﺍﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﻘﺪﺭﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻗﻲ ﺍﺳﺖ . ﺍﻳﻦ ﻓﺘﻮﺍ ﺣﺎﻛﻢ ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﻲ ﻭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺩﺍﺭﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪﺷﺪﺕ ﺑﻪ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﻣﻲﺧﻮﺍﺳﺖ ﻋﻠﻴﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺳﺮ ﺑﻪ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺑﺰﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻛﺮﺍﭼﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻳﻦ ﻓﺘﻮﺍ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﻛﺮﺩ ﻭﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ۵۰۰ ﻧﻔﺮﻱ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﻗﺎﺿﻲ ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﻲ ﺍﺯﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺪﻧﻲ ﺭﺡ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻓﺘﻮﺍ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺘﻔﺴﺎﺭﻛﺮﺩ .
ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺪﻧﻲ ﺭﺡ ﺑﻪ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺟﺮﺍﺕ ﻭ ﺣﻖ ﮔﻮﻳﻲﺑﻲ ﻧﻈﻴﺮﺵ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﻣﻦ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺍﺩﻡ ﻭ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪﺧﻮﻥ ﺩﺭ ﺭﮔﻬﺎﻳﻢ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻓﺘﻮﺍ ﺑﻪ ﻗﻮﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻗﻲﺍﺳﺖ.
«ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﻲ ﺟﻮﻫﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ ﺣﻀﻮﺭﺩﺍﺷﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻤﺎﻉ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺪﻧﻲ ﺭﺡ ﺑﻲﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﺯ ﺟﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪ ﻭ ﭘﺎﻫﺎﻱ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺪﻧﻲ ﺭﺍﺑﻮﺳﻴﺪ . ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﻋﻮﺽ ﻛﻨﻴﺪ ﻭﮔﺮ ﻧﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﻋﻼﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻡﻛﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺪﻧﻲ ﺭﺡﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ: »ﺍﻱ ﺟﻮﻫﺮ! ﺍﮔﺮ ﻧﻈﺮ ﻋﻮﺽ ﺷﻮﺩ ﺍﻳﻤﺎﻥﻋﻮﺽ ﻣﻲﺷﻮﺩ.
« ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ
ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺣﺴﻴﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺪﻧﻲ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪﻣﺨﺎﻟﻒ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﺨﻠﺺ ﺑﻮﺩ، ﺍﻭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﮔﺮﻛﺸﻮﺭ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﻮﺩ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻪ ﺿﺮﺭﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥﺑﻨﮕﻼﺩﺵ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻤﺎیت ﺍﺯ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻧﻴﻬﺎ ﺑﺮﺁﻳﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﺮﻋﻜﺲ .
ﺍﻳﺸﺎﻥﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﻣﻦ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺸﻮﺭ ﻧﻴﺴﺘﻢ ﺑﻠﻜﻪﻣﺨﺎﻟﻒ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻫﺴﺘﻢ، ﭼﻮﻥ ﺍﻧﮕﻠﻴﺲﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮﺩ .ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥﺑﻨﮕﻼﺩﺵ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ .»
ﻧﮕﺎﻩ ﺻﺎﺋﺐ ﻭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﺍﻭﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻧﮕﺮﻱ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺳﻴﺪ ﺍﺣﻤﺪﻣﺪﻧﻲ ﺭﺡ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻴﻢ ﻗﺮﻥ ﭘﻴﺶ ﺁﻥﺭﺍ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﻵﻥ ﺻﺪ ﺩﺭ ﺻﺪ ﻣﺜﻞ ﺭﻭﺯﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﺁﺛﺎﺭ ﺯﻳﺎﻧﺒﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ. »
ﻗﻠﻨﺪﺭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﮔﻮﻳﺪ ﺩﻳﺪﻩ ﮔﻮﻳﺪ »
ﻭﻓﺎﺕﭼﺸﻢ ﻭ ﭼﺮﺍﻍ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺣﺴﻴﻨﻲ ،
ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﺣﻀﺮﺕﺷﻴﺦ ﺍﻟﻬﻨﺪ ﻭ ﺷﻴﺦ ﻋﺮﺏ ﻭ ﻋﺠﻢ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ۱۳ ﺟﻤﺎﺩﻱ ﺍﻟﺜﺎﻧﻲ ۱۳۷۷ ﻫ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ ﺟﺎﻥ ﺑﻪﺟﺎﻥ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻣﻮﻻﻧﺎﻣﺤﻤﺪ ﺯﻛﺮﻳﺎ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻨﺎﺯﻩﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺒﺮﺳﺘﺎﻥ ﻗﺎﺳﻤﻲ ﺩﻳﻮﺑﻨﺪ ﺗﺪﻓﻴﻦ ﮔﺮﺩﻳﺪ .
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﻭ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭﺩکﻫﺪ.
ﻭ ﺑﻪ ﻧﺴﺘﻌﻴﻦ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺑﻪﻭ ﺍﺟﻤﻌﻴﻦ.
منبع : توحید آنلاین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر