سوال: لطفا حکم جوایز بانکها و صندوق های قرض الحسنه را طبق مذهب اهل سنت و جماعت بیان فرمایید.
جواب: جوایز بانکها و صندوق های قرض الحسنه در فقه اهل سنت حلال نمی باشد. در این رابطه مجمع فقهی اهل سنت که متشکل از علما و فقهای برجسته اهل سنت ایران می باشند در تاریخ 28 و 29 اردیبهشت 1384 نشستی تشکیل داد که موضوع جوایز بانکی، یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
پس از بحث و مذاکره و تحقیق و بررسی پیرامون این موضوع، تصویب شد که جوایز مروجه شرعاً حلال نمی باشند و باید از دریافت آنها اجتناب کرد. احیاناً اگر برنده شد، باید به علما و مفتیان منطقه خویش مراجعه نماید تا حکم شرعی به وی داده شود.
(مصوبه مجمع فقهی اهل سنت ایران، مورخه 28 و 29 اردیبهشت 1384. برای تفصیل بیشتر به رساله علامه مفتی تقی عثمانی به نام «احکام الجوایز» و رساله دکتر علی احمد سالوس استاد دانشگاه قطر به نام «حکم ودائع البنوک» مراجعه شود).
[ندای اسلام، شماره 21، ص: 77]
۱۳۹۳ شهریور ۱, شنبه
حکم جوایز بانک و صندوق های قرض الحسنه
سوال: لطفا حکم جوایز بانکها و صندوق های قرض الحسنه را طبق مذهب اهل سنت و جماعت بیان فرمایید.
جواب: جوایز بانکها و صندوق های قرض الحسنه در فقه اهل سنت حلال نمی باشد. در این رابطه مجمع فقهی اهل سنت که متشکل از علما و فقهای برجسته اهل سنت ایران می باشند در تاریخ 28 و 29 اردیبهشت 1384 نشستی تشکیل داد که موضوع جوایز بانکی، یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
پس از بحث و مذاکره و تحقیق و بررسی پیرامون این موضوع، تصویب شد که جوایز مروجه شرعاً حلال نمی باشند و باید از دریافت آنها اجتناب کرد. احیاناً اگر برنده شد، باید به علما و مفتیان منطقه خویش مراجعه نماید تا حکم شرعی به وی داده شود.
(مصوبه مجمع فقهی اهل سنت ایران، مورخه 28 و 29 اردیبهشت 1384. برای تفصیل بیشتر به رساله علامه مفتی تقی عثمانی به نام «احکام الجوایز» و رساله دکتر علی احمد سالوس استاد دانشگاه قطر به نام «حکم ودائع البنوک» مراجعه شود).
[ندای اسلام، شماره 21، ص: 77]
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر